Rojopojntofwiu #24 Gra narzędziem - ROJO - 4 maja 2011

Rojopojntofwiu #24 Gra narzędziem

Gry komputerowe (niestety nie konsolowe), oprócz dostarczenia nam czystego funu, potrafią również wystąpić w roli narzędzia. Do czego? Do tego by zrobić z konkretnego programu grę nową lub urozmaicić, uatrakcyjnić, rozbudować i/lub naprawić starą. Generalnie przedłużyć żywot danego tytułu. Pole do popisu dla naszej wyobraźni, którą ograniczyć mogą tylko kwestie techniczne. Przeanalizowałem dzisiaj zjawisko szeroko rozumianego moddingu, dzieląc go na dwie główne kategorie i cztery płaszczyzny. Oprócz tego, pragnę zapytać Was o ulubione Mody oraz czy sami bawicie się w tworzenie takowych. Miała być "Szybka rozkmina", przerodziło się w coś większego. Zapraszam.

Mod to inaczej modyfikacja gry komputerowej (jej przeróbka) przez społeczność graczy albo producenta gry. Zmiany mogą polegać np. na dodaniu nowych rodzajów broni, przedmiotów, przeciwników, postaci, trybów gry, plansz czy fabuły. Osoby modyfikujące gry komputerowe, określa się potocznie terminem modder, zaś sam proces – moddingiem. To wiemy. Wyróżniamy dwie podstawowe kategorie modów:

Całkowita przeróbka (Total conversion)

Gdy stworzona zostanie całkowicie nowa gra. Mamy kod, mamy władzę. Wszystko podlewamy wyobraźnią i ciężką pracą. Satysfakcja gwarantowana. W pewnym sensie, zrobiliśmy grę komputerową:P

Legendarna już DotA.

Częściowa przeróbka (Partial conversion)

Jeżeli zmiany dodają jedynie nowe elementy do oryginalnej gry lub w niewielkiej skali modyfikują lub/i naprawiają (na mocy patchy) stare. Bronie, pojazdy, misje, mechanika, postacie, przedmioty, ubiory, przeciwnicy, otoczenie, grafika, muzyka, dźwięki, itp.;

Z najnowszymi Falloutami można wyczyniać cuda.

Za mody uznać więc możemy wszelkie programy zmieniające w jakikolwiek sposób oryginalną grę. Narzędzia pozwalające na stworzenie modyfikacji nie muszą być zintegrowane z samą grą, jednak efekt pracy funkcjonuje tylko w jej uniwersum, z użyciem oryginalnego programu. Istotniejsza wydaje mi się jednak rola, jaką tworzone przez graczy lub producentów modyfikacje odgrywają dla relacji użytkownik (gracz) - gra i użytkownik - producent, a także jaki ogólny efekt chce osiągnąć twórca modyfikacji. Opisuje to jakie oczekiwania twórcy modów mają wobec gry, lub w wypadku gdy mody są tworzone przez producentów – w jaki sposób chcą oni odmienić doświadczenia użytkowników. Z tej perspektywy można wyróżnić kilka podstawowych typów modyfikacji, układających się w poziomy. Kolejne płaszczyzny wykorzystują środki techniczne stosowane już na poziomie niższym, jednak opierają się na ich kreatywnym połączeniu i stworzeniu w ten sposób nowej jakości. Wyróżnijmy sobie tym razem cztery podstawowe płaszczyzny zmian:

1. Zmiana wyglądu i funkcjonalności interfejsu

Szczególnie popularne w przypadku gier MMO. Gracze zmieniają sposób prezentowania informacji o rozgrywce tak, by bardziej odpowiadały one ich preferencjom. Te proste w gruncie rzeczy zmiany stanowią jednak punkt wyjścia do bardziej kompleksowych modyfikacji;

Mody pomagają w personalizacji. Dzięki nim, mam tak jak lubimy…

2. Ingerencja w warstwę audiowizualną

Przede wszystkim jest to zmiana „scenografii” – modyfikacja i/lub dodawanie elementów graficznych i dźwiękowych, polegająca na „kosmetycznej” wymianie oryginalnych elementów na obiekty stworzone przez gracza. Można tu także zaklasyfikować projektowanie nowych poziomów gry. W wersji „uprzemysłowionej”, bardzo uproszczonej, można skojarzyć ten typ z tworzeniem postaci czy domków wykorzystywanych później w grze The Sims, a także wszystkich przypadków, gdzie gracz otrzymuje narzędzia aby stworzyć personalizowane warunki rozgrywki. W zasadzie te same funkcje pełnią inne modyfikacje wprowadzające do gry drobne uaktualnienia – jak np. zmiany składów drużyn i wyglądu zawodników w grach sportowych, oznaczenie pojazdów wojskowych w symulatorach i grach strategicznych, samochodów w wyścigach itp. Pozwala to na wzbogacenie   środowiska   zabawy   o  „własne”    elementy,   zbliża warunki panujące w danym uniwersum do rzeczywistości lub po prostu urozmaica oprawę gry;

Wizualnie odświeżony Morrowind, czyli nowe szaty króla.

3. Zmiana mechaniki gry

Od strony technologicznej najbardziej skomplikowane, gdyż z reguły wymagają ingerencji w kod programu. Najbardziej ekstremalnym przykładem jest Counter Strike - mod zmieniający Half-Life, a więc tytuł przeznaczony dla jednego gracza, w grę wieloosobową. Zmiany tego typu są praktycznie niemożliwe do wykonania dla przeciętnego użytkownika. Oczywiście ingerencjom w kod gry towarzyszy też zmiana elementów graficznych i dźwiękowych. Do tej samej kategorii można zaliczyć zmiany systemu walki w grach strategicznych. To kolejny poziom prowadzący do stworzenia zupełnie nowego produktu wykorzystującego elementy udostępniane przez oryginalny program;

Z Singla w Multi. Takie rzeczy są w MODzie.

4. Zmiana uniwersum gry

W wypadku gier z rozbudowanym scenariuszem klamrą spajającą zmiany może być fabuła - np. dla gry Neverwinter Nights powstały mody zmieniające tę typową grę fantasy w zabawę osadzoną w realiach historycznych. Niezbędna jest do tego zmiana scenografii, wyglądu postaci, nowy scenariusz i usunięcie nieodpowiednich elementów z mechaniki gry - np. magii. Paradoksalnie, w niektórych  grach  stworzenie takiego kompleksowego moda może wymagać relatywnie niewielkiego nakładu pracy, podczas gdy w innych choćby niewielkie ingerencje na niższych poziomach zmian są skomplikowane i czasochłonne. Jednak nowe tytuły – zwłaszcza te, które umożliwiają rozgrywkę przez sieć i niejako z definicji są skierowane do aktywnych internautów – stawiają jednak na pełną konfigurowalność. Nie są aplikacjami o ściśle zdefiniowanych zadaniach, lecz swoistymi systemami operacyjnymi umożliwiającymi personalizację większości swoich elementów.

Dobre mody pomagają znaleźć pracę w zespole od gry, którą się przerobiło. Niewinna modyfikacja wirtuala potrafi przynieść całkiem realny pieniądz. Stanowi również szansę zrobienia kariery w ukochanej branży. Jest więc możliwość wykazania się. Twórcy dobrze wiedzą co robią wypuszczając odpowiednie narzędzia. Oryginalna rekrutacja, ot co.

Wymienione typy modów zwracają uwagę na zmianę w sposobie postrzegania gry jako produktu. Nie jest już ona przedmiotem do wykorzystania w jeden, ściśle przewidziany przez twórcę sposób – przeciwnie, funkcjonuje jako otwarta struktura i wyjątkowe narzędzie, dzięki którym, gracze mogą po części poczuć się twórcami swojej ulubionej gry. Mamy więc symboliczną przemianę w obrębie mediów, jakiej gry są przykładem. Współpraca pomiędzy wytwórcami tekstów kulturowych i ich konsumentami osiąga obecnie nowy poziom. Przemysł coraz częściej dostrzega, że każdy chce przez chwilę czuć się kreatorem świata wirtualnego, zrobić coś wbrew standardowej logice konsumpcji. Mody i towarzyszące im zjawiska stanowią połączenie dwóch przenikających się w naszym życiu paradygmatów: pracy i zabawy. Gry pozwalające na pracę twórczą, a przynajmniej na tworzenie czegoś, co może być później zaprezentowane innym i ma szansę przynieść graczowi uznanie (w niektórych przypadkach także pieniądze), dają miłe uczucie połączenia tych dwóch przeciwstawnych światów. Zjawisko moddingu jasno pokazuje, że sama zabawa w gry, na zabawie skończyć się nie musi. Gracze zainspirowani wirtualnym światem, jaki jest im dany w grach, chcą w nim uczestniczyć, modyfikować go, zmieniać według własnych potrzeb i osobistej wizji. Chcą być jego częścią…

P.S. Jeśli podoba Ci się mój Blog, znalazłeś/-aś w nim coś dla siebie (jakiś stały cykl, konkretny dział, itp.) i posiadasz konto na Facebook'u, "Polub go" po prawej stronie pod moim avatarem. Z góry Ci za to dziękuje. Doceniam i pozdrawiam. ROJO

Rojopojntofwiu:

#18 Wymarzony sequel

#19 Gracz lubi się chwalić

#20 Docenić granie

#21 Lisem czy stadem?

#22 Ołów a stal

#23 Po stronie audio

Na temat:

Forfiter #1 Mod, który roztańczył świat!

Modujemy z Rojem #1 Fallout: New Vegas

Modujemy z Rojem #2 C&C 3: The Forgotten

ROJO
4 maja 2011 - 15:48