OsK

najnowszepolecanepopularne

Jakiego typu jesteś graczem?

Podmiot fokalizujący w grach wideo

O krzyżowaniu się gatunków

Zaakceptować pustkę, docenić podróż

O tym, jak dowiedziono, że broń palna jest dziełem diabła

Parę słów o piratach. Tych prawdziwych i tych stereotypowych

Wirtualność rzeczywista

Po paru wpisach lżejszych, przyszedł czas na mocniejsze teoretyzowanie. Sporą inspiracją dla tekstu był artykuł Marka Krajewskiego „Społeczne jako wirtualne. O starym i nowym typie symulowania realności”. Badacz stawia tezę dość śmiałą, z którą jednak nie sposób się nie zgodzić, brzmi ona następująco: cała ludzka kultura od samego początku bazowała na wirtualności.

czytaj dalejOsK
28 lutego 2014 - 09:43

Wirtualne robinsonady

Zdumiewające jest nieraz, jak jakiś wyraz zadomawia się w języku i wypycha z niego krewnego, którego pozycja – wyrabiana przez kilkaset lat – zdawała się już całkiem ugruntowana. Ile ostatnio czytaliście o elementach survivalowych w grach? A jak często czytacie o wirtualnych robinsonadach?

czytaj dalejOsK
21 lutego 2014 - 16:35

Dobra gra… Tylko rozgrywka do niczego

Zdarzyło się wam kiedyś odpalić grę i stwierdzić, że znakomicie prezentuje się jej warstwa audio-wizualna, może nawet fabuła jest najwyższych lotów, ale całość została zepsuta przez absolutnie nieprzemyślaną lub niedopracowaną rozgrywkę?

Przedstawiam moje, absolutnie subiektywnie obsadzone podium gier, którym nie mogę wybaczyć, że przyciągają do siebie wszystkim, poza samą rozgrywką.

czytaj dalejOsK
19 lutego 2014 - 13:24

Garść przemyśleń na temat naszego sposobu myślenia o grach wideo

A ty ilu terrorystów już zabiłeś?

Niezależnie od tego, ile gry wideo zapożyczają z literatury i filmu, nasz sposób myślenia o nich jest zupełnie wyjątkowy, czego świadectwo można bardzo łatwo można zobaczyć na przykładzie naszego sposobu mówienia o prowadzonej rozgrywce.

czytaj dalejOsK
14 lutego 2014 - 11:38

Zaakceptować pustkę, docenić podróż

Współczesne gry starają się coraz bardziej zabudować przestrzeń różnego typu aktywnościami, a czas potrzebny na „pasywną” podróż skrócić do minimum. Niestety, sądzę, że gdzieś zapomniana zostaje przy tym klimatotwórcza rola, jaką pełni odpowiednio przedstawiona podróż.

czytaj dalejOsK
11 lutego 2014 - 18:04

Groteskowa głupota

Coraz częściej słyszymy narzekania, że gra każe nam dziesiątkować oddziały wrogów, których inteligencja zbyt wyraźnie obnaża pustkę między uszami. Ile ostatnio ograliście tytułów, w których AI w ogóle was nie raziło? Spróbujmy spojrzeć na problem, a także na sposoby rozwiązania go, przez pryzmat teorii groteski.

Hieronymus Bosch "Leczenie głupoty"
czytaj dalejOsK
7 lutego 2014 - 15:52

Far Cry 3 – gra, z którą rozmijam się nawet po przejściu

Minirecenzja naprawdę dobrej gry, której klimatu nie jestem w stanie "łyknąć". Chyba pierwszy raz grałem w produkcję, która naprawdę bardzo mi się podobała, a jednocześnie cały czas dawała poczucie, że pozostaję zupełnie nieczuły na to, co zostało obmyślane jako najbardziej urzekające.

czytaj dalejOsK
4 lutego 2014 - 13:56