K. Gonciarz

Wybuchające beczki

najnowszepolecanepopularne

Pytanie otwarte: czy gramy w gry dla fabuły?

Arcade'owe szaleństwo - poznaj japońskie salony gier

Hej malutka, pokażę Ci jak się gra na hardzie

Fabuła znikąd

Ceny gier w sieciach handlowych - opary absurdu

U Mad? Darmowy e-book o trollowaniu!

Wybuchająca beczka: Nanosuit z funkcją mute

Crysis 2 jest ostatnio na ustach wszystkich, a odzew wydaje się wyraźnie pozytywny. Oceny wysokie, gracze zadowoleni, jest OK. Tylko na PS3 trochę mierzi, ale przynajmniej wśród posiadaczy X360 panuje względny spokój. Idealną ciszę i harmonię tej premiery zaburza jednak dla mnie ciągłe "włączam nanowizję" dobiegające z głośników w salonie.

czytaj dalejK. Gonciarz
26 marca 2011 - 15:32

Beczlog - 15 lat CD-Action! Gratulacje i wspominki!

W oczekiwaniu na jubileuszowy numer CD-Action, pieczętujący 15 lat tego pisma na rynku, chylę czoła przez ekipą stojącą za tym sukcesem! Korzystając z okazji wspominam też własny piśmienniczy debiut, właśnie na łamach CDA - z numeru 12/1999! Moje tajemnicze origin story w końcu opowiedziane... Zapraszam na beczlog!

czytaj dalejK. Gonciarz
16 marca 2011 - 19:14

Strzał w ekran - The Secret World

Zobaczmy sobie screenshoty z gry The Secret World, jakie pojawiły się w sieci w tym tygodni. The Secret World to dość tajemnicza gra MMO tworzona przez Funcom (tak, nie odechciało im sie po Age of Conan!), a projektowana przez nawiedzonego Ragnara Tornquista (tego od The Longest Journey). Nawiedzonego, bo kiedyś w wywiadzie powiedział nam, że wierzy w wampiry, zombie i inne takie. Do rzeczy.

czytaj dalejK. Gonciarz
13 marca 2011 - 14:59

Wybuchająca beczka - Dragon Age 2

Zaklęęęęćie?

Gram sobie w Dragon Age II. Trudno mi się oderwać - mam na koncie niecałe 9 godzin, jestem świeżo po wyjściu z Głębokich Ścieżek. A jako że materiały z tej gry dla tvgry.pl przygotowuje Koniu, swoje nieprzemyślane myśli spiszę tutaj. Oto, jak widze DAII w tym momencie, w którym jestem.

czytaj dalejK. Gonciarz
13 marca 2011 - 14:30

Tydzień w tvgry.pl - przegrany weekend

Dziś w innej formule niż zwykle. Ale nie martwcie się, bo tekstowe podsumowania tygodni będą kontynuowane. Ale bez spinki, zależy jak wiatr powieje. Beczlogi częściej oglądać można pod adresem www.facebook.com/kgonciarz.

czytaj dalejK. Gonciarz
12 marca 2011 - 16:17

Extra Lives - o grach od serca [recenzja książki]

Extra Lives: Why Video Games Matter to szybka lektura - książka w całości pękła przede mną w czasie lotu powrotnego ze Stanów do Polski. Nie wypełniła nawet całego tego czasu, z korzyścią dla kilku gierek na DS-a. Autorem jest Tom Bissell: z zawodu dziennikarz i pisarz, a z powołania gracz. Nie jest to więc typowa książka o grach, bo perspektywa autora jest specyficzna, pozbawiona przy tym pretensji do monopolu na wiedzę. Nie znajdziemy tu egzaltowanego pieprzenia o naukowej podszewce, zamiast tego Tom luźno opowie nam o kilku grach, które szczególnie go urzekły. Serio, tylko i aż tyle.

czytaj dalejK. Gonciarz
8 marca 2011 - 02:50

Wymieszajmy narrację i mechanikę - Kent Hudson na GDC11

Gry nie korzystają ze swojej interaktywności. Ta klasyczna zagwozdka przewija się przy okazji każdego Game Developers Conference. W tym roku głos w dyskusji zabrał Kent Hudson, scenarzysta gier wideo pracujący obecnie w Lucasarts, a mający w CV pracę nad Bioshockiem 2 i Deux Exem. Wykład był ciekawy, bo nie ograniczył się do przedstawienia problemu – który jest powszechnie znany (odsyłam do wpisu na temat Chrisa Crawforda) – ale zaproponował pewne usprawnienia i wskazał pozytywne przykłady. Oto kilka fajnych punktów z tej prezentacji.

czytaj dalejK. Gonciarz
5 marca 2011 - 07:41

Cliff Bleszinski i kreatywna siła przebicia (GDC11)

 

Poprowadzony dziś przez Cliffa Bleszinskiego wykład na Game Developers Conference skupiał się na temacie losów pracowników kreatywnych oraz ich siły przebicia w branży gier wideo. Cliff zachęcił ludzi mających wysokie ambicje od wyjścia przed szereg, odrzucenie świadomości korporacyjnych trybików i walki o autorytet. O kreatywną siłę przebicia.

czytaj dalejK. Gonciarz
4 marca 2011 - 11:17

Chris Crawford wspomina dawny świat gier komputerowych (GDC11)

Chris Crawford to jedna z najbardziej zasłużonych postaci w historii gier wideo. Autor przełomowych publikacji, teoretyk game designu, masakrator i założyciel Game Developers Conference wygłosił dziś doskonałe przemówienie na 25. konferencji. Oto krótka fotorelacja z tej prezentacji, ilustrująca główne punkty przedstawione przez Chrisa.

czytaj dalejK. Gonciarz
4 marca 2011 - 10:12

Gry dobre jak George Clooney - w co zagra 43-letnia kobieta?

Rynek casualowy jest hardkorowy. A nowymi casualami są gracze przypadkowi – dalej idąca kategoria osób potencjalnie zainteresowanych grami. Osób, które nie uważają się za graczy, nie posiadają dedykowanych grom sprzętów, czasami wręcz nie są świadome, że w istocie „grają”. Na takich ludziach zbudowano kolosalny sukces firmy Zynga, która w 2010 wyprzedziła Electronic Arts pod względem wartości rynkowej.

czytaj dalejK. Gonciarz
3 marca 2011 - 10:57

Satoru Iwata krytykuje AppStore, dostrzega problemy branży i wspomina jej historię (GDC 2011)

Iwata to jeden z nielicznych japońskich developerów, którzy wygłaszają swoje przemówienia po angielsku, bez pomocy tłumacza.

Przemówienie Satoru Iwaty było najbardziej uroczystym wykładem na Game Developers Conference – największa sala, najwięcej sluchaczy, największe oczekiwania. 25. urodziny GDC stały się okazją dla Satoru do spojrzenia w przeszłość i przyszłość gier wideo. Jego prezentacja przerwana była przez wystąpienie Reggiego Fils-Aime'a, który sprzedawał marketing 3DS-a (trochę nie na miejscu, jeśli mam być szczery) – w tym artykule pominę ten fragment i strzeszczę dla Was idee, z którymi prezes Nintendo pozostawił dziś świat developerów gier wideo.

 

czytaj dalejK. Gonciarz
3 marca 2011 - 07:25

Widzieliśmy Battlefield 3!

Patrick Bach, szef projektu Battlefield 3, po raz pierwszy prezentuje grę w akcji.

Właśnie wróciliśmy z pokazu do hotelu. Krótka piłka - opad szczeny. Wśród kilku drobno zapisanych stron notatek mam dużo wulgaryzmów, które nie nadadzą się do druku, ale wiedzcie - ta gra Was zmiażdży. Nasz tekst już za niecałe dwie godziny!

czytaj dalejK. Gonciarz
2 marca 2011 - 06:49

Gra z przypadku - programowanie jako burza mózgów

Steph Thirion

Programowanie jako narzędzie stymulujące kreatywność? Steph Thirion, dość artystowski game designer projektujący gry na iPhone'a, przedstawił tę ciekawą koncepcję na swoim wykładzie w trakcie Game Developers Conference. Wykład był częścią serii na temat gier niezależnych.

czytaj dalejK. Gonciarz
1 marca 2011 - 10:15

Mechanika społecznościowa wg Rapha Kostera

Raph Koster projektował takie gry jak Ultima Online czy Star Wars Galaxies. Napisał książkę, która jest jedną z najważniejszych pozycji na temat projektowania gier wideo – Theory of Fun. Dziś miałem możliwość zobaczenia go na żywo i posłuchania jego wykładu na temat „mechanik społecznościowych”, czyli społecznych interakcji „z reala” które są/mogłyby być wykorzystywane w grach wideo.

czytaj dalejK. Gonciarz
1 marca 2011 - 09:40