Powrót po kilku dniach nieobecności, i od razu idę na dno, wciągając Was za sobą.
Autorem muzyki do BioShocka jest amerykański kompozytor Garry Schyman, urodzony w 1954 roku i od 30 lat zajmujący się tworzeniem muzyki do filmów, seriali telewizyjnych i gier. W latach 80. komponował do dwóch pierwszych mediów, tworząc muzykę m.in. do seriali Magnum i Drużyna A. W 1993 roku, za prośbą znajomego, skomponował ścieżkę dźwiękową do gry Voyeur. W połowie lat 90., po stworzeniu oprawy muzycznej do Off-World Interceptor i Voyeur II, porzucił komponowanie do gier, czego głównymi przyczynami miały być małe nakłady finansowe na produkcję oraz niska jakość dźwięku w grach. Przez prawie dekadę zajmował się wyłącznie tworzeniem do filmów i telewizji, aż w 2005 roku powrócił do branży gier, komponując muzykę do Destroy All Humans!.
Tym razem Schyman wsiąkł na dobre, a od tamtej pory gry do jego główny obszar działania, za który jest zresztą bardzo doceniany. Dlaczego tak mu się spodobało? Kompozytor podkreśla, że tworzenie muzyki do gier daje mu większą wolność i stanowi spore wyzwanie techniczne. Jego zdaniem branża gamingu pełna jest "uprzejmych ludzi, mających ego pod kontrolą", czego nie zawsze można powiedzieć o przemyśle filmowym i telewizji.
Muzyka, która towarzyszy nam przemierzając Rapture, otrzymała wiele branżowych nagród, takich jak wyróżnienia Game Audio Network Guild, Spike Video Game Awards, Academy of Interactive Arts & Sciences oraz nominację od Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych.
Soundtrack do BioShocka ukazał się w kilku formach. W sierpniu 2007, krótko przed premierą gry, wydawca udostępnił za darmo 12 z 22 kompozycji z gry - nagrania możecie pobrać stąd.
Pełna ścieżka muzyczna została wydana na płycie winylowej, będącej częścią limitowanej edycji BioShock 2.
Strona A
Strona B
Ponadto, Moby i Oscar the Punk na prośbę wydawcy wzięli na warsztat trzy ścieżki Schymana, a ich remiksy zostały wydane na płycie CD The BioShock EP dołączonej do limitowanej wersji gry.
Charakterystyczne dla BioShocka było natrafianie na fonografy i gramofony, które odtwarzały utwory charakterystyczne dla epoki świetności Rapture. Są to autentyczne kawałki z lat 30., 40. i 50., których licencję wykupiono na potrzeby gry:
Przy okazji polecam też artbooka z pierwszej części, do pobrania ze strony wydawcy.
------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
'Najlepsza muzyka w grach':
---------------------------------------------------------------
Więcej oldskulowych klimatów na Facebooku: