Najlepsza muzyka w grach: Thief: The Dark Project - TommiK - 29 maja 2011

Najlepsza muzyka w grach: Thief: The Dark Project

Mało jest gier, w których dźwięk odgrywałby tak istotną rolę w rozgrywce, jak w serii Thief. Podkreślam słowo dźwięk, bo w przypadku produkcji Looking Glass Studios trudno tak naprawdę podzielić to, co dzieje się w warstwie audio, na klasyczne kategorie. Muzyka miesza się z odgłosami otoczenia, tworzą jeden twór, a wszystko po to, by gracz możliwie najmocniej poczuł się bohaterem gry.

Immersja w przypadku muzyki Erica Brosiusa udała się znakomicie. I tutaj w dalszym ciągu ciężko powiedzieć, ile w tym jest muzyki właściwej, takiej jaką zajmujemy się w tym cyklu, a ile możemy traktować jako dźwięki otoczenia. Grając w Thief: The Dark Project należało nie tylko chować się w cieniu, skradać się za strażnikami, długo wyczekiwać w jednym miejscu, ale w równym stopniu swoją uwagę poświęcać temu, co można było usłyszeć.

Soundtrack z gry pełni podwójną rolę. Po pierwsze, oddaje charakter otoczenia, w którym się znajdujemy. Tutaj pamiętamy, że gra (w późniejszej wersji Gold) korzystała z nowatorskiego wówczas systemu Creative EAX, który pozwalał, by różne środowiska miały różne właściwości akustyczne - dźwięk odbijał się inaczej w zależności np. od rozmiaru pomieszczenia czy stopnia umeblowania.

Druga funkcja oprawy dźwiękowej Złodzieja to oczywiście budowanie atmosfery. W zasadzie poza utworami z intro i napisów końcowych mało jest tutaj muzyki instrumentalnej. Gdzieniegdzie pojawi się ciężki dźwięk kontrabasu, ale tak naprawdę to tyle. Całą przestrzeń - a mówimy tu o ponad 80 minutach muzyki - wypełniają wszelkie formy dudnienia, niewyraźnych chórów męskich i innych odgłosów z dodanym bardzo silnym efektem echa i pogłosu.

Za całe udźwiękowienie wszystkich gier z serii Thief odpowiadał wspomniany wyżej Eric Brosius, również autor muzyki m.in. legendarnego System Shock 2. Za aranżację odpowiadał Child of Karras, posługujący się też pseudonimem JayB. Brosius i jego żona, Terri (udzielała głosu kilku postaciom z Thiefa) pracują dziś w studio Harmonix, gdzie Eric odpowiadał m.in. za Rock Band: The Beatles.

Odsłuch wybranych ścieżek z gry:

---------------------------------------------------------------

                  'Najlepsza muzyka w grach':

---------------------------------------------------------------

Więcej oldskulowych klimatów  na Facebooku:

TommiK
29 maja 2011 - 10:07