Ostatnie odcinki serii o najlepszych soundtrackach krążyły wokół lat 2006-7, stąd też dzisiaj wykonamy mały powrót do przeszłości i zajmiemy się muzyką z gry, która bezsprzecznie stała się kamieniem milowym w historii First Person Shooterów.
Ścieżkę dźwiękową do Dooma stworzył amerykanin Robert Prince. Zanim id Software wynajęło go do pomocy przy Zagładzie, Prince służył w Wietnamie, pracował jako prawnik, a także skomponował muzykę do Wolfensteina 3D. Jego główny okres aktywności to pierwsza połowa lat 90., kiedy stworzył oprawę muzyczną do takich tytułów, jak Duke Nukem 3D, Doom II czy Abuse. Obecnie pracuje nad muzyką do cel-shadingowej strzelanki Last Bastion.
Jak powstała muzyka, z której dziś Robert Prince słynie najbardziej? Zaczęło się od tego, że jeden z czołowych twórców Dooma, John Romero, wręczył muzykowi kilka albumów heavy metalowych oznajmiając, że właśnie takich klimatów potrzebuje gra. Nie jest niespodzianką, że wiele motywów w omawianym soundtracku silnie przypomina dokonania takich gigantów, jak Metallica, Pantera czy AC/DC. Nie zmienia to jednak faktu, że muzyka idealnie pasuje do rzezi, którą można oglądać podczas gry w epokowe dzieło id Software. Ekipa dobrze wiedziała, którymi wykonawcami się inspirować - chwała im za to.
Ponieważ muzyka do Dooma powstawała dawno temu i oryginalnie były to kompozycje MIDI, wszystkim polecam sięgnięcie po jeden z licznych remiksów, które opublikowano w Sieci. Muzykę w oryginalnej wersji, jak i całą masę remiksów znajdziecie pod tym adresem. Jeśli chodzi o wersje MIDI, to zdecydowanie lepiej i głębiej brzmią one przy użyciu specjalnych kart dźwiękowych - przykładem jest powyższy odsłuch "Dark Halls".
Autorem jednej z bardziej znanych przeróbek jest Sonic Clang, któremu zawdzięczamy bardzo rockową, przez co bliską pierwotnym oczekiwaniom twórców gry, muzykę do znanego moda Classic Doom 3. Poniżej film, na którym muzyk prezentuje, jak zagrać słynny otwierający motyw z gry na gitarze elektrycznej - gwarantuję, że na niejednej osobie zrobicie wrażenie grając tę nutę, dlatego teraz odkładamy klawiatury, pady, myszki i plastikowe gitarki do Guitar Hero (tfu!) i bierzemy się za prawdziwe instrumenty:
Wcześniej wspomniałem o inspiracjach przy komponowaniu soundtracku do Dooma. Jeden z użytkowników Youtube zadał sobie trud i stworzył film, w którym fragmenty muzyki z gry przeplatają się z ich domniemanymi inspiracjami - mi takie zestawienie pasuje, ale jest tam mały błąd, może ktoś wyłapie o co chodzi? ;]
---------------------------------------------------------------
'Najlepsza muzyka w grach':
---------------------------------------------------------------
Więcej oldskulowych klimatów na Facebooku: