TommiK

OldSchoolClimate

najnowszepolecanepopularne

Najlepsza muzyka w grach: The Elder Scrolls IV: Oblivion

Nieodwracalne uszkodzenie słuchu i inne zagrożenia 'pokolenia .mp3'

Graj dłużej - pozostań prawiczkiem (bo i po co komu seks?)

"Call of Duty jest Coca-Colą gier wideo"

Hejterstwo i wojny fanbojów - osiągnęliśmy szczyt czy będzie jeszcze gorzej?

Recenzja telewizora plazmowego Panasonic TX-P42ST50: ideał dla graczy i kinomaniaków

Twórcy L.A. Noire opowiadają o koszmarach pracy w Team Bondi

Pośród czytelników serwisów o grach, w tym i społeczności Gameplaya, z pewnością znajdzie się niejedna osoba, która myślała/myśli o pracy w studiu tworzącym gry. Od pewnego czasu dużo mówi się o tym, jak dochodowa stała się branża gier w porównaniu np. do przemysłu filmowego czy muzycznego. Tak jak gwałtowny rozwój chińskiej gospodarki w relatywnie krótkim czasie odbył się kosztem obywateli - pracujących po +10 godzin na dobę - tak i bogactwo wydawców gier często okazuje się efektem wyzysku na pracownikach, robiących więcej za mniej.

Serwis IGN opublikował właśnie bardzo długi artykuł omawiający trudne, momentami koszmarne sytuacje, w jakich postawieni byli członkowie Team Bondi, twórcy nowego hitu L.A. Noire. Łamanie praw pracowniczych, praca po 15 godzin na dobę, przedmiotowe traktowanie, wykluczanie z listy twórców, pobory nieadekwatne do wysiłku, a większość z tych rzeczy potwierdza sam kierownik studia i główny projektant gry. Sprawę bada IGDA - Międzynarodowe Stowarzyszenie Wydawców Gier.

czytaj dalejTommiK
28 czerwca 2011 - 09:01

Uzależnienie od gier i Internetu powoduje nieodwracalne zmiany w mózgu

W związku z rozwojem technologii komputerowych, olbrzymią popularnością urządzeń pozwalających łączyć się z Siecią, a także coraz niższymi kosztami dostępu do Internetu, model spędzania wolnego czasu uległ dużym zmianom. Dla jednych surfowanie po Sieci mniej lub bardziej zastępuje telewizję, choć największe zmiany można zaobserwować w przypadku młodych. Umawianie się po szkole na boisku zamieniło się w przesiadywanie na portalach społecznościowych, rozmowy do późna na ławce pod blokiem przeniosły się na SMSy i komunikatory, nie mówiąc o potyczkach osiedlowych drużyn - dziś już przeważnie wirtualnych.

Takie zmiany od lat interesują naukowców, szczególnie przyglądających się objawom uzależnienia od Internetu i gier sieciowych wśród młodych ludzi. W ostatnich dniach opublikowany został raport z bardzo dokładnych badań młodzieży. Wniosek? Nadmierne korzystanie z tych dobrodziejstw powoduje niepokojące zmiany w strukturze mózgu. Zapraszam po szczegóły.

czytaj dalejTommiK
24 czerwca 2011 - 16:58

Wszystkiego najlepszego, Sonic!

Wczoraj świętowaliśmy 15. urodziny legendy FPS - pierwszego Quake, dziś z przyjemnością mogę przypomnieć, że dokładnie 20 lat temu wydana została pierwsza gra z niebieskim jeżem w roli głównej - Sonic the Hedgehog. Gra zadebiutowała 23 czerwca 1991 r. na platformie Sega Mega Drive.

czytaj dalejTommiK
23 czerwca 2011 - 10:57

Pre-order na DNF zrealizowany po... 10 latach

Ot, taka ciekawostka, na którą właśnie trafiłem, choć z drugiej strony świetna historia. Cykl powstawania Duke Nukem Forever to jedna długa telenowela, ale jak okazuje się, przynajmniej jeden fan trwał do końca. Koleżka o ksywce Slash0000 złożył w sklepie Gamestop zamówienie na Duke'a okrągłe 10 lat temu i nigdy go nie anulował, wierząc, że gra wreszcie się ukaże. Teraz - przy okazji premiery gry - sklep zrealizował to zamówienie. Z niezłą nawiązką...

czytaj dalejTommiK
18 czerwca 2011 - 20:12

Drugie życie Kinecta

Sprzedaż kontrolera ruchowego Microsoftu jak dotąd okazuje się większym sukcesem, niż same gry tworzone z myślą o nim. Z jednej strony mamy ponad 10 milionów urządzeń sprzedanych w ciągu pół roku i rekord Guinessa, a z drugiej - ciągłe obietnice gier, które pokażą potencjał drzemiący w technologii. Najpierw dużą nadzieją, a potem bolesnym zawodem okazały się dla entuzjastów Kinecta ostatnie targi E3 - przypominam, że przed wydarzeniem koncern z Redmond zapowiadał wysyp tytułów dla tzw. hardkorowych graczy, co okazało się prezentacją delikatnie mówiąc mało przekonujących produkcji jak Kinect Star Wars czy wzbudzające uśmiech politowania przykłady implementacji kontroli ruchowej w grach typu Forza i Mass Effect. Biorąc pod uwagę fakt, że w temacie Kinecta nie wszystko idzie po myśli Balmera i kolegów, dobrym posunięciem jest udostępnienie narzędzi programistycznych pozwalających na wykorzystanie kontrolera w środowisku Windows.

czytaj dalejTommiK
18 czerwca 2011 - 11:05

Wrażenia z gry: Alice: Madness Returns

Jestem szczęśliwy. Nie może być inaczej, jeśli dostałem w ręce grę, na którą czekałem dziesięć lat. Dziś popołudniu ogrywam Alice: Madness Returns i chcę na szybko podzielić się wrażeniami.

czytaj dalejTommiK
17 czerwca 2011 - 15:45

Ewolucja gamingu na wideo-zestawieniach

Oddając się przyjemności szybkiego skakania po stronach internetowych w poszukiwaniu czegokolwiek, co da jakikolwiek powód, by jeszcze chwilę nie wyłączać, trafiłem na jeden z niewielu oryginalnych filmików pokazujących historię rozwoju gier. Teraz panuje moda na kręcenie vlogów i innych wideo-komentarzy, a ponieważ ja nie jestem i nigdy nie będę z tych filmowych, to wklejam Wam cudzą pracę w formie kilku klipów. Niestety, w tej tematyce mamy deficyt, ale coś tam dało się wydłubać.

czytaj dalejTommiK
16 czerwca 2011 - 14:40

Walcz z innymi i wygraj kasę na nowe gry!

Serwis Darmowe Gry, będący od sierpnia ub. roku częścią rodziny GRY-OnLine, zaprasza wszystkich do udziału w konkursie, w którym do wygrania jest kasa na zakupy w naszym sklepie internetowym. Szczegóły w rozwinięciu.

czytaj dalejTommiK
12 czerwca 2011 - 17:13

Fail to the king, baby?

Po piętnastu latach nadszedł dzień, który nadejść nie miał. Duke Nukem Forever miał zdaniem swojego pierwotnego projektanta ukazać się wtedy, gdy świnie zaczną latać. Gra tymczasem zawitała na sklepowe półki, a świń dalej nie widać na niebie. Podejrzewam, że runęły na ziemię po ostrzale ognia krytyki. Jeszcze nie miałem okazji zagrać w nowego Księcia, ale z zainteresowaniem śledzę kolejne recenzje i oceny gry, które też zbieram dla Was w rozwinięciu wpisu. Graliście już w Duke'a Forever? Jak wrażenia?

czytaj dalejTommiK
10 czerwca 2011 - 19:01

Po konferencji Nintendo - lekka konsternacja i spory niedosyt

Konferencja Nintendo podczas E3 była na pewno jednym z najbardziej wyczekiwanych momentów tegorocznych targów w L.A., a to z powodu zapowiadanej prezentacji nowej konsoli Japończyków. Nie skupiono się jednak na samej konsoli, ale kontrolerze do Wii U. No właśnie - nazwę sprzętu też już poznaliśmy. Pierwsze wrażenie? Na pewno małe zdziwienie, szczególnie że dopiero pod koniec tak naprawdę wyjaśniono, że mający formę tabletu kontroler będzie właśnie kontrolerem, a nie nową formą konsoli.

czytaj dalejTommiK
7 czerwca 2011 - 19:44

Główni bohaterowie gier - którzy z nich są naprawdę złożeni, charyzmatyczni, oryginalni?

Czytając zamieszczony na Kotaku felieton nt. premiery Duke Nukem Forever natknąłem się na raczej kontrowersyjne (co zresztą potwierdziło się w komentarzach) stwierdzenie, że jedynym elementem Duke Nukem 3D, którego do dziś nie przebiła żadna gra, jest osobowość tytułowego bohatera. Jako porównanie autor wymienił postacie z popularnych dzisiejszych serii - Master Chiefa, Soapa McTavisha i Altaira. Myślę, że ten wybór był trochę tendencyjny i moglibyśmy znaleźć przykłady głębszych protagonistów, niemniej jednak skłoniło mnie to do refleksji.

Czy branża gier zdołała już wykreować postacie naprawdę złożone, charyzmatyczne, intrygujące - na miarę bohaterów dobrych książek, komiksów czy filmów?

Czy najciekawsze postacie z gier tak naprawdę nie są niczym wyjątkowym, gdy porównamy je z protagonistami wykreowanymi przez pisarzy, scenarzystów filmowych i komiksowych?

czytaj dalejTommiK
4 czerwca 2011 - 10:30

Yerba Mate - naturalny energy drink

Tematyka poniższego wpisu jest raczej obca kanonowi publikacji na Gameplay, niemniej jednak - mając świadomość różnorodności Waszych zainteresowań - jestem przekonany, że spodoba się niejednej osobie. Kiedyś już dość mocno odbiegliśmy od głównego nurtu i dyskutowaliśmy na takie tematy, jak uszkodzenia słuchu spowodowane empetrójkami czy granie jako alternatywa dla seksu. Tym razem bierzemy na warsztat Yerba Mate - napój powszechnie już dostępny w Polsce, choć nadal mało popularny, a przede wszystkim niosący doskonałe korzyści dla zdrowia, szczególnie przy większym niż przeciętny wysiłku fizycznym.

czytaj dalejTommiK
3 czerwca 2011 - 20:48

Nowa, młodsza, naturalna, cierpiąca Lara Croft

W Sieci pojawił się pierwszy zwiastun absolutnego restartu serii Tomb Raider. Używam słowa 'absolutnego', bo w przypadku wielu growych i filmowych remake'ów rzadko zachodzą takie zmiany, na jakie wskazuje wspomniany trailer. Nowa, młodsza, o WIELE bardziej naturalna, a do tego fizycznie cierpiąca Lara Croft wskazuje, że dotychczasowe podejście do serii, tak naprawdę niezmienione od premiery pierwszej części w 1996, jest już nieaktualne, a twórcy chcą pokazać nowy poziom realizmu, rzucając bohaterkę w czysto robinsonowską sytuację.

czytaj dalejTommiK
3 czerwca 2011 - 09:10

Kici kici, zagrajmy jako Kobieta-Kot

Spodziewałem się, że na kilka dni przed targami E3 twórcy jednego z najbardziej wyczekiwanych tytułów roku 2011 - Batman: Arkham City - raczej będą milczeć i nie sprzedadzą nam żadnych większych informacji, a tym bardziej niespodzianek jak poniższa. Może jednak w tym jest metoda, bo w przeciągu niecałego tygodnia serwisy gamingowe zaleje fala newsów wszelakiej maści, a takie perełki jak poniższa mogą zapodziać się w tłumie sensacji. Szkoda by było, bo okazuje się, że w kontynuacji Arkham Asylum będziemy mogli wcielić się w Catwoman. Na dowód macie nawet filmik z rozgrywką oraz wideo-wywiad z jednym z twórców. Jest z czego się cieszyć, bo flirciara prezentuje się naprawdę dobrze, a rusza jeszcze lepiej.

czytaj dalejTommiK
1 czerwca 2011 - 20:07